Przygotowywany przez Fundację Sztuka Media Film projekt European Media Summit to pierwsze w historii spotkanie przedstawicieli wszystkich branż medialnych, którego celem jest ukształtowanie ładu medialnego w Europie na najbliższe lata oraz wskazanie nowych perspektyw wspólnej polityki. I to w momencie, gdy coraz bardziej dają o sobie znać potrzeba starań o dalszą europejską integrację oraz konieczność uzgodnienia wspólnych działań, dających odpór agresywnej propagandzie prowadzonej przez Rosję i stwarzających możliwość skutecznej konkurencji z amerykańskimi oraz azjatyckimi korporacjami medialnymi. European Media Summit może zatem stać się wydarzeniem o znaczeniu historycznym, inicjującym nowy sposób myślenia o europejskim rynku medialnym i zrywającym z dogmatami myślenia wyłącznie biznesowego. Jeszcze nigdy przedstawiciele wszystkich mediów europejskich nie przedyskutowali swojej roli w utwierdzaniu fundamentów wspólnej Europy!
Media kształtują zbiorowe wyobrażenia oraz określają i stymulują aspiracje społeczne. Są świadkiem i uczestnikiem procesu integracji, odczuwają dolegliwości związane z globalizacją, nowymi technikami dystrybucji treści, ale są także częścią gospodarki i polityki, dlatego sygnał płynący od uczestników Kongresu do władz Unii Europejskiej, których udziału się spodziewamy, powinien być odważny, a przyjęta perspektywa dalekowzroczna i wizjonerska. Kryzys gospodarczy na nowo każe zdefiniować rolę IV władzy oraz postawić przed nią nowe zadania. Trzeba zadać fundamentalne pytania i wspólnie szukać na nie odpowiedzi. To praca, której nikt za media europejskie nie wykona. A tylko w taki sposób European Media Summit spełni swoje podstawowe zadanie i stanie się zarzewiem debaty o współczesnych mediach europejskich, ich zobowiązaniach, zagrożeniach, warunkach rozwoju i oczekiwaniach wobec decydentów. Jeśli chcemy, aby media europejskie zyskiwały na globalnym znaczeniu, zastanówmy się wspólnie, co jest potrzebne do ich rozwoju.
European Media Summit będzie wydarzeniem branżowym, dającym przedstawicielom mediów europejskich okazję do spotkania oraz przekazania wiedzy i doświadczenia, pretekstem do dyskusji o szansach współdziałania. Z kolei przez przedstawicieli rządów i instytucji Unii Europejskiej powinien być traktowany jako szansa rozpoznania podstawowych problemów europejskiej branży medialnej.
W trakcie EMS pragniemy skoncentrować się na problemach związanych z m.in.:
- budowaniem świadomości europejskiej poprzez media,
- ochroną własności intelektualnej w wymiarze europejskim,
- przyszłością mediów europejskich,
- europejskim rynkiem reklamowym,
- rozbudową infrastruktury dostępowej w Europie,
- modelami współpracy pomiędzy mediami,
- rolą mediów w kulturze oraz rolą kultury w mediach,
- wyzwaniami stojącymi przed współczesnymi dziennikarzami.
Ideę EMS wyrażają następujące zagadnienia:
- redefiniowanie roli mediów w utrwalaniu fundamentów wspólnej Europy;
- określenie głównych wytycznych w zakresie prowadzenia wspólnych działań na rzecz budowania ponadpaństwowego poczucia wspólnotowości i tożsamości kulturowej;
- wieloaspektowa debata nad kierunkiem rozwoju mediów europejskich;
- wspólny głos wszystkich mediów (komercyjnych i publicznych, tradycyjnych i nowych, instytucjonalnych i obywatelskich) ws. stworzenia wspólnej polityki medialnej Unii Europejskiej;
- wymiana doświadczeń oraz szansa spotkania przekraczającego biznesową pragmatykę;
- przyjęcie optyki paneuropejskiej, równoważącej amerykańskie i azjatyckie konglomeraty medialne.
Naszym celem jest zainicjowanie w 2016 roku dyskusji o wszystkich współczesnych mediach – publicznych i komercyjnych, tradycyjnych i nowych, instytucjonalnych i społecznościowych – z perspektywy paneuropejskiej. W trakcie European Media Summit dojdzie do konfrontacji punktów widzenia nadawców, producentów, dystrybutorów, polityków oraz zwykłych odbiorców, z czego zrodzić się powinny zręby programowe dla Europejskiej Deklaracji Medialnej, która zostanie przekazana Przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego jako wspólne stanowisko europejskiej branży medialnej. Deklaracja wskaże pożądany kierunek rozwoju przemysłu medialnego, zdefiniuje najważniejsze zagrożenia oraz podpowie możliwości ich przezwyciężenia.
Podtrzymaniem rezultatów European Media Summit zająłby się Europejski Instytut Mediów, który działałby na rzecz integracji europejskiej branży medialnej, rozwiązań prawno-biznesowych gwarantujących możliwość konkurencji z mediami amerykańskimi i azjatyckimi, oraz prowadziłby prace badawczo-koncepcyjne służące rozwojowi sektora medialnego.
Nie było dotychczas w Europie spotkania, podczas którego spotkaliby się przedstawiciele prasy, radia, telewizji i mediów internetowych. Być może dlatego, że wcześniej nie pojawiła się taka potrzeba. Jednak dziejące się na naszych oczach niepokojące wydarzenia oraz zachodzące przemiany kulturowe, społeczne i technologiczne zmuszają media europejskie do przyjęcia wspólnej strategii działania. Drugiej takiej okazji może już nie być.