Jak narodziła się idea fundacji i czego dotyczyła?
Po 40 latach pracy dla sfery kultury i mediów zrodziła się we mnie potrzeba zrealizowania projektów, o których zawsze marzyłem. To była moja pasja. Stąd też wszystkie obecne programy Fundacji Sztuka Media Film łączą w sobie kilka aspektów – oryginalności i konieczności ich przeprowadzenia, a także mojej emocjonalności i pasji. Jako przykład niech posłuży projekt technikum rzemiosł artystycznych dla filmu i teatru. To jest nasza odpowiedź na potrzebę ochrony ginących zawodów. Nie ma obecnie szkoły, która w sposób tak kompleksowy przygotowywałaby przyszłych rzemieślników w zakresie scenografii, kostiumografii, rekwizytów itd. Zależy mi na tym, żeby fundacja stała się miejscem opracowywania rozwiązań systemowych, które przysłużą się rozwojowi kultury oraz ułatwią ludziom kultury realizację planów i zamierzeń. Technikum jest przykładem takiego działania. Podobnie program Rewitalizacja+, który ma zachęcać gminy do podnoszenia estetyki przestrzeni publicznej, wprowadzania ładu architektonicznego w mniejszych miejscowościach, a wszystko to na zasadzie współuczestnictwa obywateli w decyzjach samorządu. Chcemy w ramach tego projektu uzmysłowić obywatelom, że mogą mieć wpływ na swoje otoczenie i że władze lokalne powinny reagować przede wszystkim na potrzeby społeczne mieszkańców. Mamy jednak także projekty innego rodzaju jak np. Europejski Kongres Mediów, który chcemy wpisać w program Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, oraz Europejski Kongres Futurologiczny, który organizujemy z Urzędem Miasta Krakowa i Instytutem Książki w 10. rocznicę śmierci Stanisława Lema.
Jakie najważniejsze zadania stawia Pan przed fundacją?
W obszarze kultury mamy dziś dwa obowiązki, dwie palące powinności. Po pierwsze, budowanie kapitału społecznego, uwalnianie aktywności i kreatywności obywateli, walka z wykluczeniami, czy też budowanie integracji społecznej. Po drugie, musimy intensywnie szukać mocnego spoiwa kulturowego w Europie – to jest prawdopodobnie jedyna droga utrzymania wśród obywateli Unii Europejskiej poczucia przynależności do wspólnej rodziny, i to mimo różnorodności, które dają o sobie co i rusz znać. Wszystkie projekty fundacji spełniają te postulaty.
W jaki sposób funkcjonuje fundacja?
Fundacja, w przeciwieństwie do niektórych jej projektów, nie jest utrzymywana z pieniędzy wolnorynkowych, ale z finansów prywatnych człowieka, który chce się temu oddać. Obrałem więc najtrudniejszą drogę, również dlatego, że organizacje pozarządowe w Polsce nie są jeszcze trwałym elementem budowania demokracji. Wciąż po 25 latach jej funkcjonowania nie mają siły przebicia. Ale taka forma działalności gwarantuje nam niezależność i swobodę działania. Rozmawiamy z potencjalnymi partnerami o kolejnych projektach. Zapowiadają się bardzo ciekawie. Mnie osobiście cieszy, że idea fundacji o takim profilu spotyka się z powszechnym uznaniem i zainteresowaniem. Wiele osób – po zapoznaniu się z naszymi celami i projektami – chce je wspierać. Włączają się w działania fundacji bezinteresownie, motywowani przede wszystkim troską o stan polskiej kultury. I to nas z nimi łączy.
Nie pozostaje zatem nic innego jak tylko życzyć Fundacji Sztuka Media Film realizacji tych ambitnych zamierzeń.