Jest to interdyscyplinarny projekt badawczo-popularyzatorski, który ma przynieść odpowiedzi na pytania współcześnie ważne dla kulturowej tożsamości Europejczyków: Jaką rolę we współczesnej Europie odgrywa kultura popularna? Jak ta rola zmieniała się w ostatnich dekadach? Kim są jej odbiorcy? Czy i w jaki sposób kultura popularna stanowi „spoiwo” kulturowe Europy? Jakie są jej funkcje modernizacyjne i integracyjne? Jakie dostrzegamy perspektywy jej rozwoju?
Zrozumienie wspólnego dziedzictwa dzisiejszej Europy wymaga przeanalizowania kontekstu historycznego i kierunku najważniejszych zmian.
Twórcy projektu zamierzają zbadać, jak rodziła się w Europie kultura popularna, kiedy przyjęła współczesną postać, kim byli i są jej odbiorcy, jak przebiegał proces włączania się kolejnych grup społecznych i narodowych w krąg europejskiej kultury popularnej, jak kształtowała się jej droga od partykularyzmów (językowych, politycznych, historycznych) do uniwersalizmu. Naświetlony zostanie też problem kultury jako rynku, jej aspektów widowiskowych oraz zagadnienie niebadane na gruncie polskim: społeczeństwo spektaklu.
Przedmiot analizy stanowią wybrane przykłady przekazów źródłowych – świadectw interesujących nas procesów w dziedzinie komunikacji międzygrupowej, które od XIX wieku prowadzą do integracji na gruncie kultury popularnej. Po części są to media drukowane: książka, czasopismo, grafika użytkowa, opisy – narracyjne i ikonograficzne – wielkich widowisk (religijnych, politycznych, sportowych, artystycznych, w tym muzycznych, wystaw lokalnych i światowych, panoram i innych nowego typu wizualnych wynalazków), produkcji filmowej, fonograficznej, telewizyjnej, po części zaś różnorodne świadectwa ze strony odbiorców tych rozmaitych przekazów. Przy doborze źródeł zasadnicze zadanie polegać będzie na zapewnieniu ich reprezentatywności – także z punktu widzenia społecznej nośności i atrakcyjności tych źródeł – autorzy analizy kierować się będą również kryterium praktycznym: możliwością udostępnienia danej kategorii materiałów szerszej publiczności w formie wystawy, widowiska, filmu dokumentalnego, przeglądu filmów archiwalnych.
Za rozwój koncepcji oraz koordynację działań odpowiadają:
prof. dr hab. Tadeusz Cegielski
Polski historyk, powieściopisarz, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego. Ceniony popularyzator wiedzy historycznej, autor kilkuset artykułów, scenariuszy telewizyjnych, wywiadów, uniwersyteckich i publicznych wykładów w kraju i na świecie. Kurator i współautor głośnej wystawy Masoneria. Pro publico bono (2014/2015) w Muzeum Narodowym w Warszawie. Był sekretarzem generalnym Polskiego Towarzystwa Historycznego, przewodniczącym Rady Muzealnej Muzeum Zespołu Pałacowo-Parkowego w Dobrzycy, współzałożycielem i sekretarzem fundacji „Historia pro Futuro” oraz prezesem wolnomularskiej fundacji „Sztuka Królewska w Polsce”. Od 1992 pełni funkcję redaktora naczelnego czasopisma „Ars Regia”, którego jest również wydawcą. Autor wielu publikacji i artykułów naukowych. Współautor książki Rozbiory Polski 1772–1793–1795, programów i podręczników szkolnych w zakresie historii – ostatnio Człowiek i Historia(2003) – oraz licznych prac poświęconych masonerii, m.in. Ordo ex Chao (1994), Sekrety Masonów (1990), Polubić Masonerię (2008).
Doktor nauk historycznych, historyk, filozof, absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (praca pt. Tyran na Lwiej Skale. Archetyp króla, tyrana i następcy tronu w filmach ‘Król Lew’ i ‘Król Lew 2’, 2007), Studium Doktoranckiego WHUW (Czy przeciw Naturze? Odkrywanie świata, władza imperialna, związki człowieka z przyrodą w kręgu kultury anglosaskiej przełomu XIX i XX wieku, 2011) oraz Filozofii na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW (2010). Badacz historii odkryć, imperializmu oraz kolonializmu w XIX, narodzin kultury popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem fantastyki naukowej. Wieloletni uczestnik, a potem też współprowadzący seminarium profesora Tadeusza Cegielskiego. Założyciel Warszawskiego Towarzystwa Fantastycznego “Wykrot”, redaktor tematyczny działu literackiego w magazynie “Creatio Fantastica”.