Prace w ramach pierwszej edycji Laboratorium Scenariusza Filmowego wkraczają w nowy etap. Zespół ekspertów po dokonaniu wnikliwej analizy scenariuszy będzie teraz miał okazję przekazać opinie, uwagi i przedyskutować teksty z ich autorami.
Laboratorium stanowi bowiem jedyną i niepowtarzalną platformę spotkania twórców filmowych i naukowców. Oferuje możliwość konfrontacji i współpracy dwóch tak odrębnych na co dzień światów. Scenarzyści mają okazję zyskać zupełnie nową perspektywę postrzegania napisanej przez siebie historii, postaci, tematów i problemów. Perspektywę tę proponują naukowcy, którzy przyglądają się tekstom, posługując się narzędziami charakterystycznymi dla reprezentowanych przez nich dziedzin.
Seria spotkań i dyskusji zakończy się nie tylko publikacją wniosków z punktu widzenia poszczególnych dziedzin nauki reprezentowanych przez ekspertów, ale także przedstawieniem propozycji zmian w scenariuszu, które producent lub scenarzysta będą mogli wykorzystać. Projekt ma na celu przede wszystkim zaproponowanie szerszego spojrzenia na scenariusz filmu i pracę nad poprawianiem jego jakości.
W pierwszej edycji Laboratorium Scenariusza Filmowego biorą udział trzy scenariusze filmów pełnometrażowych: „Czas trampek” Maksymiliana Nowickiego, „Lili” Wojciecha Saramonowicza i Marcina Wrony oraz „Człowiek z magicznym pudełkiem” Bodo Koxa.
W zespole ekspertów Laboratorium znaleźli się: prof. Tadeusz Cegielski (historyk kultury, historyk idei, Instytut Historii Sztuki UW), prof. Anna Malewska-Szałygin (antropolog, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW), prof. Krzysztof Rutkowski (literaturoznawca i kulturoznawca, Wydział Badań Interdyscyplinarnych Artes Liberales UW), dr Hanna Schreiber (politolog, Instytut Stosunków Międzynarodowych UW), prof. Szymon Wróbel (filozof i psycholog, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk oraz Wydział Badań Interdyscyplinarnych Artes Librales UW), Jerzy Kapuściński (producent m.in. „Rewersu”, „Sali samobójców”, „Jesteś Bogiem”, dyrektor TVP2) oraz Krzysztof Piesiewicz (adwokat, scenarzysta m.in. trylogii „Trzy kolory”, „Podwójnego życia Weroniki”, „Dekalogu”).
Organizatorem Laboratorium Scenariusza Filmowego jest Fundacja Sztuka-Media-Film. Wspiera ona projekty, które kształtują tożsamość europejską oraz przyczyniają się do budowania kapitału społecznego. Specjalizuje się w opracowywaniu analiz, diagnoz i strategii na potrzeby sektorów sztuki, mediów i filmu oraz formułowaniu refleksji i rekomendacji, które przysłużą się polskiej oraz europejskiej kulturze. Więcej informacji: www.sztukamediafilm.pl.
Laboratorium Scenariusza Filmowego odbywa się dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.